Bø blad fikk prisen «Fri, villig og heit» som best i klassen for å ha publisert artikler om frivillighet i hver papirutgave i 2022, da det var Frivillighetens år. Nå i 2025 følger de opp med en bred dekning av friluftsliv som tema (boblad.no).
Redaktøren i Bø Blad sine tips om hvordan få pressens oppmerksomhet
- Journalister har det travelt
- Det er ekstra travelt i lokalaviser med færre medarbeidere
- Vær ute i god tid i kontakt med lokalaviser – der er det en forskjell på dagsaviser og lokalaviser
Tenk nyhetskriterier (KVEISA)
- Konflikt – skaper interesse når det er motsetningsforhold
- Vesentlighet – tidspunkt og timing – knytt til tiden/sesongen du er i
- Eksklusivitet – ikke tilby nyhet til alle aviser, da blir det blir mindre oppslag, velg
- Identifikasjon og nærhet – lokalt fokus, kjente fjes, nært gjelder spesielt lokalavis
- Sensasjon – fang oppmerksomheten
- Aktualitet – ferskvare
Husk på dette
- Tenk gode personhistorier
- Tenk lokalt
- Tenk ut en mulig vinkling – noe du selv hadde klikket på – ikke vær for generell
- Ikke tro at ordfører/kjendiser gjør at mediene kommer – det er dere/arrangementet som er fokus
- Ha respekt for at redaksjonen velger hvem, hva, hvor og hvordan
- Vær raus med tips – mediene er ikke allvitende – tål at tipset ikke blir tatt tak i, men følg gjerne opp
Pressemelding: Kort og konsis – poengtert og med kontaktinformasjon – og alltid lett tilgjengelig bilde med fotograf, motiv, bruksrett og annen info som trengs
