Go Norsk Friluftsliv to main content

Tips til hvordan få lokalpressens oppmerksomhet

Hilde Eika Nesje, redaktør i Bø Blad, deler tips til hva du bør tenke på om du ønsker å interesse fra journalister i lokalaviser.

Utdrag fra Bø Blad
Utdrag fra Bø Blad

Bø blad fikk prisen «Fri, villig og heit» som best i klassen for å ha publisert artikler om frivillighet i hver papirutgave i 2022, da det var Frivillighetens år. Nå i 2025 følger de opp med en bred dekning av friluftsliv som tema (boblad.no).
 

Redaktøren i Bø Blad sine tips om hvordan få pressens oppmerksomhet

  • Journalister har det travelt
  • Det er ekstra travelt i lokalaviser med færre medarbeidere
  • Vær ute i god tid i kontakt med lokalaviser – der er det en forskjell på dagsaviser og lokalaviser


Tenk nyhetskriterier (KVEISA)

  • Konflikt – skaper interesse når det er motsetningsforhold
  • Vesentlighet – tidspunkt og timing – knytt til tiden/sesongen du er i
  • Eksklusivitet – ikke tilby nyhet til alle aviser, da blir det blir mindre oppslag, velg
  • Identifikasjon og nærhet – lokalt fokus, kjente fjes, nært gjelder spesielt lokalavis
  • Sensasjon – fang oppmerksomheten
  • Aktualitet – ferskvare

Husk på dette

  • Tenk gode personhistorier
  • Tenk lokalt
  • Tenk ut en mulig vinkling – noe du selv hadde klikket på – ikke vær for generell
  • Ikke tro at ordfører/kjendiser gjør at mediene kommer – det er dere/arrangementet som er fokus
  • Ha respekt for at redaksjonen velger hvem, hva, hvor og hvordan
  • Vær raus med tips – mediene er ikke allvitende – tål at tipset ikke blir tatt tak i, men følg gjerne opp

Pressemelding: Kort og konsis – poengtert og med kontaktinformasjon – og alltid lett tilgjengelig bilde med fotograf, motiv, bruksrett og annen info som trengs

Hilde Eika Nesje, redaktør i Bø Blad