Rådene er basert på innsikt Prosperastiftelsen har hentet inn for prosjektet Friluftslivets år.
- Råd som gjelder i alle kanaler for å treffe målgruppen:
- Enkelt språk: Bruk lett forståelig tekst i all kommunikasjon
- Gjenkjennelige bilder: Vis bilder målgruppen kan kjenne seg igjen i
- Kostnader: Informer tydelig om arrangementet er gratis eller hva det koster
- Konkret informasjon i sosiale medier:
- Tilpass innholdet til målgruppen med enkle beskrivelser og tydelige bilder
- Forklar lavterskelaktiviteter og gi konkrete råd, som hvilke klær man trenger, bruk av tursko, hvor man kan låne utstyr og hva man bør ta med av mat i en sekk
- Opplys om gratis transportmuligheter, for eksempel Ruters helgetilbud i Oslo og Akershus, hvor én voksen kan ta med fire barn gratis (6-18 år), i tillegg til barn under 6 år som alltid reiser gratis
- Bruk lokale kanaler:
- Bruk lokale aviser, biblioteker, skoler, frivillighetssentraler, helseklinikker etc. for å nå ut
- Samarbeid med andre organisasjoner som allerede jobber med innvandrergrupper, for eksempel Frivillighetssentraler. Benytt aktivitetskalenderen på Friluftslivetsar.no og kontakt lokalavisa i fellesskap på event. større felles arrangement for målgruppen
- Heng opp plakater med tydelig, iøynefallende og enkel informasjon
- Skoler og barnehager - oppfordre til god, direkte dialog med foreldre:
- Å dele informasjon via skoler, FAU og barnehager er avgjørende for å nå ut til barnefamilier. Enkelt språk på nettsiden, SMS, Spond, WhatsApp etc som målgruppen forstår
- Gjør naturen forståelig, trygg og tilgjengelig for både barn og foreldre. Natur og skog i et annet hjemland kan forbindes med f.eks farlige dyr, så avmystifiser norsk friluftsliv
- I samtaler og informasjon direkte rettet mot foreldre kan man gjerne forklare hva friluftsliv er og “ufarliggjøre” skogen. Gjør det forståelig og trygt, for eksempel ved å forklare hva som menes med skogstur eller en hyttetur etc.
- Rekrutter frivillige som målgruppen kjenner seg igjen i - gi insentiver:
- Frivillige kan gi inspirasjon til hvordan de fant sin friluftsglede og gi råd om utstyr, klær og aktiviteter for hele familien. De kan også invitere med seg flere ut i naturen.
- Samarbeid med andre organisasjoner som allerede jobber med lokale institusjoner og grupper som har erfaring med innvandrerfamilier
- Gi gjerne frivillige insentiver som for eksempel diplom til CV, luer, jakker og tilsvarende
Finn og bygg flere synlige ambassadører:
- Finn flere personer målgruppen kan identifisere seg med og la dem dele historier om friluftsliv. Safari er et godt eksempel på en som inspirerer ungdom til å komme seg ut i naturen. Finn og bygg tilsvarende synlige ambassadører for barnefamilier med innvandrerbakgrunn.
- Lag inspirerende, små historier som gjør at de knekker koden på verdien i friluftsglede for hele familien. Historier om nærmiljø, historier om helsegevinst, de gode samtalene rundt bålet, tips om lån av klær og utstyr i nærmiljøet osv. Spre historiene nasjonalt og lokalt på egne og betalte kanaler.Native annonsering kan være en effektiv kanal hvis du har midler til markedsføring. Målet er å bruke ambassadørhistoriene for å inspirere barnefamilier med innvandrerbakgrunn. Bruk artikler eller videoene der ambassadørene deler sine historier, og publisere dem som native annonser på plattformer som Facebook, Instagram, VG, eller andre relevante medier som målgruppen bruker.
Les mer
7 tips for å få barnefamilier til å føle seg velkomne på aktiviteter