Go Norsk Friluftsliv to main content

Slik gjør du nettsiden klar for Friluftslivets år

For å tiltrekke og engasjere nye målgrupper spiller nettsiden din en avgjørende rolle. Her får du ni tips om hva du kan gjøre for å gjøre nettsiden til et effektivt verktøy for å lede folk til aktiviteter dere tilbyr.

Foto: Gard Eirik Arneberg
Foto: Gard Eirik Arneberg

En nettside gjør informasjon tilgjengelig døgnet rundt og gjør det mulig å bli funnet i søkemotorer som Google. Dette gir nye målgrupper mulighet til å oppdage hva som tilbys, akkurat når de har behov for det.

I motsetning til en post i sosiale medier, som skaper oppmerksomhet i noen dager, kan en godt tilrettelagt side på ditt nettsted skape trafikk fra eksterne søk i ti år. 

Hvor godt er din nettside tilrettelagt for nye målgrupper og deres spørsmål? Hvordan kan nettsiden din gi raske og tydelige svar på det mange lurer på, samtidig som den leder nysgjerrige til varig aktivitet?

Denne artikkelen gir svar spesielt vinklet for organisasjoner som tilbyr aktiviteter innen friluftsliv. Samtidig vil nettsider fra kommuner, fylkeskommuner og andre aktører kunne spille en viktig rolle for å gjøre friluftsliv tilgjengelig og interessant for flere, og lede folk videre til andre nettsider.   

Ni tips til hvordan gjøre din nettside verdifull og synlig for nye målgrupper

En slik landingsside bør gi et bilde av hvilket tilbud dere har til barn, ungdom og voksne. Den bør også lede deg videre om du ønsker å delta på en aktivitet, ta kontakt med et lokallag, bli frivillig eller ønsker å bli medlem. 

Bruk et enkelt språk som snakker til leseren. Legg gjerne til inspirerende bilder eller video som viser noe av hva du kan oppleve. Se mer i neste tips om hva du bør tenke på i denne sammenheng. 

Prosjektgruppen for Friluftslivets år lager flere løsninger for å bygge bro til hva organisasjoner tilbyr av aktiviteter innen friluftsliv. Vurder om forsiden eller en egen underside best ivaretar behovene for å synliggjøre hva dere tilbyr. 

Meld gjerne fra til Bjørnar i prosjektgruppen hvis du ønsker at vi skal bygge bro til en spesifikk side om aktiviteter du jobber med. Artikkelen Se hva organisasjoner tilbyr innen friluftsliv er også et ledd i dette. 

Hva er en landingsside? En landingsside er den første siden folk kommer til på ditt nettsted. Det trenger ikke å være forsiden. Mange kommer til en underside på ditt nettsted som de finner gjennom blant annet eksterne søk, lenker fra andre nettsider, lenker fra sosiale medier, annonser eller informasjonstiltak med QR-koder. Det er også et godt grep at landingssider har to eller flere utganger som leder deg videre. 

Se for deg en person som søker informasjon din nettside har, men som ikke kjenner dine aktiviteter eller din organisasjon fra før. Hvordan fremstår forsiden på nettsiden og andre viktige landingssider for en slik person?

Typiske spørsmål en som er nysgjerrig på ditt tilbud kan ha:

  • Hva kan jeg oppleve gjennom din organisasjon eller ditt lokale lag/ forening?
  • Trenger jeg forkunnskaper, eller kan noen lære meg de ferdighetene jeg trenger?
  • Hva slags utstyr kreves, og kan jeg låne det jeg trenger? Legg gjerne til informasjon om utlånssentraler som BUA, Frilager og Skattkammeret hvis det er relevant.  
  • Har dere et introduksjonstilbud?
  • Har dere faste aktiviteter? 
  • Hvor og når kan jeg møte opp?
  • Er det kostnader ved å delta?
  • Må jeg melde meg på et sted?
  • Kan jeg snakke med noen dersom jeg har spørsmål om tilrettelegging?
  • Vil jeg finne mennesker jeg kan identifisere meg med? Tenk på mangfold i alder, kjønn, ferdighetsnivå og kulturell bakgrunn i bruk av bilder og videoer.
  • Hvordan kan jeg bidra med min tid, mitt engasjement og mitt utgangspunkt? Tenk på hvor og hvordan du kan lage innganger til å bli med som frivillig.  

En brukerreise i denne sammenheng er steg for steg trinn som leder fra oppmerksomhet til en ønsket handling via en nettside. 

Det kan starte med at noen blir nysgjerrig på en aktivitet gjennom at de har snakket med noen, har sett noe på sosiale medier, eller har lest eller sett noe i nyhetene. Det kan skape et behov for mer informasjon. 

Neste trinn for brukeren kan være å gjøre et søk i en søkemotor slik som Google. 

Tenk på hva du tilbyr og prøv søk som bør lede til din nettside. Se hva som dukker opp, og hva som skjer om du klikker videre. Det kan f.eks. være en aktivitet du tilbyr + sted. 

Eksempel: Du ser en inspirerende video på Instagram med en dame som har invitert med seg nybegynnere på fisketur til et fint tjern. Du tenker at du kunne tenkt deg å bli med andre på fisketur og lære mer om dette.  

La oss si at du bor i Drammen. Kanskje gjør du da et googlesøk som "fiskeklubb drammen". Under ser du hvordan søkeresultatet kan se ut. Hvilken lenke er mest fristende å trykke på om du er nybegynner? 
Se på teksten under Svelvik og Drammen JFF. Dette kalles en metabeskrivelse. Her har Google funnet tekst fra den nettsiden som snakker til nybegynnere. Det er bra. 

Test gjerne søket "drammen fiskeklubb" selv og klikk på lenken til Svelvik og Drammen JFF. Dette er et lokallag i Norges Jeger- og Fiskerforbund. Hvor enkelt er det finne svar på det du lurer på der? Finner du ut om dette lokallaget tilbyr deg noe som nybegynner, og hvordan du kan bli med? 

Protips: Kanskje gjøres søk i andre kanaler enn Google som YouTube, Instagram eller TikTok. Tenk gjerne på hva du har av video og bilder som egner seg for søk også der. Inkluder da søkeord i postetekster og titler på filmer. 

Mange er på mobilen når de søker etter informasjon. Nettsiden vil ofte se annerledes ut på en liten mobilskjerm enn på en stor skjerm på kontoret. 

Test derfor hvordan viktige landingssider du jobber med ser ut på mobil, og om noe kan gjøres bedre. 

I praksis kan dette bety å gi svar på det folk lurer på raskere, ha kortere avsnitt, korte ned tekst og lage en tydelig brukerreise som leder brukeren helt i mål for det hun lurer på. 

Protips: Unngå tekst rett på bilder. Slik tekst tilpasser seg ikke skjermstørrelsen til brukeren. 

I stedet for å publisere nyhetsartikler om de samme temaene hver gang noe endrer seg, er det i mange tilfeller bedre å holde utvalgte sider kontinuerlig oppdatert. 

Slike sider har større sjanse til å bli funnet av de som trenger denne informasjonen da slike sider får trafikk fra eksterne søk og henvisninger fra andre nettsider.

Prioriter å oppdatere og forbedre sider som løser vanlige brukeroppgaver, eller som gir svar på spørsmål som mange lurer på. Eksempler på brukeroppgaver kan være å finne en hytte, regler for båltenning, eller et friluftstilbud der du kan være sammen med andre.

Eksempel: La oss si at du ønsker å gå tur med andre eldre. Dersom du søker på "gåtur for eldre" vil du blant annet finne en landingsside fra DNT med tittelen "Turer for senior - over 60 - pensjonister". Se på bildet under og ordene i tittelen og teksten under tittelen i søkeresultatet. Legger du merke til at teksten snakker til direkte til de som er ute etter en slik aktivitet?


 

Tittelen alene bør gi oss svar på hva en side gir oss av informasjon. Du bør ikke overlate dette til ingress eller brødtekst dersom du ønsker trafikk fra søk. Tittelen kan også skille vårt innhold fra konkurrerende nettsider sitt innhold. 

Innholdet du kommer til må også levere på hva tittelen skaper en forventning om. Dersom tittelen er "Så lenge blir søppel liggende i naturen", forventer jeg å finne nedbrytningstid for ulike typer søppel. 

Eksempel 1: «Aktiviteter for barn» har i snitt 2400 søk per måned. Hvordan kan din nettside få trafikk fra dette søket? Om nettsiden har en lokal tilknytning, kan det være lurt å legge til sted, som «aktiviteter for barn i Tromsø». Ellers vil det være lurt å få frem hvilken type aktivitet dere tilbyr allerede på Google, som «Sykkelaktiviteter for barn» eller «Kystaktiviteter for barn».

Eksempel 2: Prøv å gjøre søket "gåtur for eldre" igjen på Google. Legg merke til at i søkeresultatet på Google er tittelen "Turer for senior - over 60 - pensjonister". Klikker du på lenka vil du inne på DNT sin nettside se at tittelen der er "Senior". Dette skyldes at noen publiseringsløsninger har mulighet for å velge en tittel inne på nettsiden, og en annen tittel som vises i eksterne søk og i sosiale medier. Dersom din nettside ikke har en slik løsning, er det ekstra viktig med lengre og tydelige titler inne på nettsiden, da de også vises i andre kanaler uten all konteksten fra din nettside. 

Protips: Maksimum lengde for en tittel som vises i et søkeresultat er som regel 50-60 tegn inkludert mellomrom. Du kan bruke et verktøy som SERP Snippet generator for hjelp til å tilpasse titler til riktig lengde. (SERP = search engine result page). Se eksempel under.  
 

Nettsider med det beste svaret på intensjonen bak et søk fortjener å rangere høyt i søkeresultatene. Lenker fra andre nettsteder til din side styrker også troverdigheten, og kan gi en bedre posisjon i et søkeresultat.  
For å få trafikk fra eksterne søk må du være på første side i et søkeresultat, og helst på topp tre. 

Vurder hvilke søk som bør lede til ditt nettsted, og test disse søkene. Er dere synlig? Leverer siden på det brukerne lurer på? Kan dere lage enda bedre landingssider for disse søkene for å forbedre posisjonen?

Sjekk nettsidene som kommer øverst i søkene du gjør. Klikk deg videre. Hva tror du gjør at denne siden kommer så høyt opp i søkeresultat? Er det noe å lære som du kan bruke for ditt innhold?

For å forstå hvilke ord folk søker på relatert til dine aktiviteter, kan du på Google se på:
«People also ask»-feltet som dukker opp i søkeresultatet dersom søket inkluderer et spørreord. Om du begynner å trykke på disse spørsmålene vil det dukke opp flere spørsmål. 
Ord og uttrykk under «People also search for» nederst på siden. 

 

Har du tilgang til analyseverktøy som viser hvilke sider på din nettside som har mest trafikk? Ta en titt på hvilke sider dette er. 

Bruk disse sidene til å lede besøkende videre til ønsket handling. Det kan være at du lager en tydelig inngang der som "Er du nysgjerrig på hvilke aktiviteter 4H tilbyr?". 
Se også om informasjonen på dine mest populære sider i større grad bør tilpasses dem som er nye og ikke kjenner organisasjonen din fra før.

Eksempler:

  • 4H.no har en sterk posisjon i eksterne søk for «seljefløyte». Søkevolum for dette søket er i snitt 1300 per måned i eksterne søkemotorer som Google. Hvordan kan en side om hvordan å lage seljefløyte brukes for å gjøre besøkende nysgjerrige på hva 4H tilbyr?
  • DNT.no rangerer høyt for «pinnebrød». Søkevolum er  9900 per måned. Hvordan kan landingssiden med oppskriften på pinnebrød også bygge bro til DNTs tilbud?
  • KFUK-KFUM speiderne har god rangering for «kims lek». Søkevolum er 1000 per måned. Kan innholdet på denne siden tilpasses for å vekke interesse for hva organisasjonen tilbyr ellers?

Aktivitetskalender for Friluftslivets år: Oppfordre frivillige i din organisasjon til å legge ut arrangementer i aktivitetskalenderen til Friluftslivets år. Den vil bli markedsført gjennom kampanjer. 

NB. Aktiviteter som allerede ligger inne i kalendere på nettsiden til DNT, NJFF, Skiforeningen, Norges turmarsjforbund og Norges sopp- og nyttevekst skal det ikke være nødvendig å legge inn. Det lages en løsning for å hente inn dette automatisk. 

Ungfritid.no: Legg ut varige aktiviteter for barn og ungdom på ungfritid.no. Der finner du faste aktiviteter for barn og unge fra frivillige organisasjoner. Her er det et eget filter for friluftsliv. Er aktiviteter fra din organisasjon synlig der? Hvis ikke kan dere tilrettelegge for at det legges ut der. 
 
Legg ut frivillige oppdrag på frivillig.no: Trenger dere flere frivillige? Legg ut oppdrag på frivillig.no helt gratis. 
 
Sjekk om kommuner leder til din organisasjon gjennom sin nettside: Mange kommuner har en landingsside for friluftsliv. De som mangler dette kan oppfordres til å lage det. På en slik side vil det være nyttig for innbyggere å også finne en oversikt over hvilke friluftslivsorganisasjoner som har et tilbud der de bor. 

Ønsker du hjelp til å forbedre og forstå bruken av nettsiden din? 

Du kan koble til Google Search Console for å se hvilke søk som leder besøkende til nettsiden din. Dette er gratis, men kan kreve litt hjelp av en utvikler. 

SEO-verktøy kan også vise hvor mange som søker på ulike ting, og hvordan din nettside fremstår i søk. Slike verktøy koster gjerne penger. 

Du kan også kontakte Bjørnar i prosjektgruppen for Friluftslivets år for å be om råd, og for å få en kort oversikt over hvordan din nettside fremstår i søk. Slik kan du finne sider på ditt nettsted som det kan være lurt å prioritere til flere formål.